Posted on

Non-formal Inclusive Adult Education

 

 

 

Professional development on inclusive non-formal adult education within the Nordplus project

 

Education Innovation Transfer Centre from Jelgava, Latvia, (NGO “Izglītības inovāciju pārneses centrs”) and Kaunas Center for Education Innovation implemented the Nordplus mobility project “Non-formal Inclusive Adult Education” (2023-2024). The project aimed at exchanging experiences and learning how to design and implement inclusive non-formal adult education activities, ensuring the inclusion of different groups of people (including people with intellectual disabilities). The project partners visited various institutions in Jelgava and Kaunas where non-formal adult education activities are organised, and learned from their good practices.

 

The Nordplus programme of the Nordic Council of Ministers encourages the Nordic-Baltic education sector to develop cooperative links and innovative projects in a wide range of fields: adult education, youth education, languages, higher education, etc., aiming to create a green, competitive, socially responsible and knowledge-intensive Nordic-Baltic region. Nordplus support for international project activities opens up new opportunities for older people, including people with disabilities, to learn on a regular basis, to get to know their peers from other countries, to be active members of society and to be responsible for the well-being of their own city and region.

 

The project “Non-formal Inclusive Adult Education” gave the project partners the opportunity to broaden their knowledge of innovative activities implemented by different institutions to ensure the inclusion of different groups of people, as well as the opportunity to get to know and learn from a wide range of organisations working in the field of adult education, with several organisations already discussing plans to develop collaborative links and project proposals. The valuable knowledge and experience gained is already being integrated by the partners in their own organisations, to create competence development programmes for adults.

 

The main benefit of this Nordplus Adult project – provided an opportunity for professional development and exchange of good practice in non-formal inclusive adult education.

A 40-hour professional development program “Informal inclusive adult education” was also created within the project for adult educators, trainers, coordinators, social workers and other stakeholders involved in adult education. This program aims to equip participants with knowledge, skills, and tools to create inclusive learning environments in non-formal adult education. It focuses on understanding the needs of diverse adult learners, implementing inclusive teaching strategies, and designing activities that promote engagement, equity, and accessibility in adult education settings.

 

 

Non-formal Inclusive Adult Education

 

Profesionālā pilnveide par iekļaujošu neformālo pieaugušo izglītību Nordplus projekta ietvaros

 

Biedrība Izglītības inovāciju pārneses centrs (Jelgava, Latvija) un Kauņas Izglītības inovāciju centrs (Lietuva) īstenoja Nordplus mobilitātes projektu “Iekļaujoša neformālā pieaugušo izglītība” (2023-2024). Projekts bija vērsts uz pieredzes apmaiņu un kopīgu mācīšanos veidot un īstenot iekļaujošas pieaugušo neformālās izglītības aktivitātes, nodrošinot dažādu cilvēku grupu (tajā skaitā cilvēku ar intelektuālās attīstības traucējumiem) iekļaušanu. Projekta partneri apmeklēja dažādas iestādes Jelgavā un Kauņā, kurās tiek organizētas pieaugušo neformālās izglītības aktivitātes, un mācījās no to labās prakses.

 

Ziemeļu Ministru padomes programma Nordplus mudina Ziemeļvalstu un Baltijas valstu izglītības sektoru attīstīt sadarbību un inovatīvus projektus visdažādākajās jomās: pieaugušo izglītībā, jaunatnes izglītībā, valodās, augstākā izglītībā u.c., ar mērķi veidot zaļu, konkurētspējīgu, sociāli atbildīgu un zināšanu ietilpīgu Ziemeļvalstu un Baltijas valstu reģionu. Nordplus atbalsts starptautisko projektu aktivitātēm paver jaunas iespējas gados vecākiem cilvēkiem, tai skaitā cilvēkiem ar invaliditāti, regulāri mācīties, iepazīt vienaudžus no citām valstīm, būt aktīviem sabiedrības locekļiem un būt atbildīgiem par savas pilsētas un reģiona labklājību.

 

Projekts „Iekļaujoša neformālā pieaugušo izglītība” projekta partneriem sniedza iespēju paplašināt zināšanas par dažādu institūciju īstenotajām inovatīvajām aktivitātēm dažādu cilvēku grupu iekļaušanas nodrošināšanai, kā arī iespēju iepazīt un mācīties no dažādām organizācijām, kas strādā pieaugušo izglītības jomā. Projekta pievienotā vērtība – vairākas organizācijas jau apspriež sadarbības saites un projektu priekšlikumus. Projekta ietvaros iegūtās vērtīgās zināšanas un pieredzi partneri jau integrē savās organizācijās, lai izveidotu kompetenču attīstības programmas pieaugušajiem.

 

Galvenais ieguvums no šī Nordplus Pieaugušo projekta – sniegta iespēja profesionālai izaugsmei un labas prakses apmaiņai neformālajā iekļaujošajā pieaugušo izglītībā.

Projekta ietvaros tika izveidota arī 40 stundu profesionālās pilnveides programma “Iekļaujoša neformālā pieaugušo izglītība” pieaugušo izglītotājiem, pasniedzējiem, koordinatoriem, sociālajiem darbiniekiem un citām pieaugušo izglītībā iesaistītajām pusēm. Šīs programmas mērķis ir nodrošināt dalībniekus ar zināšanām, prasmēm un instrumentiem, lai izveidotu iekļaujošu mācību vidi neformālajā pieaugušo izglītībā. Tajā galvenā uzmanība pievērsta dažādu pieaugušo izglītojamo vajadzību izpratnei, iekļaujošas mācīšanas stratēģijas īstenošanai un aktivitāšu izstrādei, kas veicina iesaistīšanos, vienlīdzību un pieejamību pieaugušo izglītības vidē.

 

Iekļaujoša neformālā pieaugušo izglītība